Een schrijfstijl is een manier van schrijven, waarbij een tekstschrijver bepaalde woord- en zinsopbouwkeuzes maakt om de juiste sfeer te creëren. Het liefst natuurlijk de sfeer die de beoogde doelgroep het meest aanspreekt. Of dat nu de lezers van een lifestylemagazine zijn of de bezoekers van de website van een installatiebedrijf, de sfeer van de tekst moet bij hen passen. En, minstens zo belangrijk, de schrijfstijl moet ook bij de zender passen. Bij jou, jouw bedrijf/magazine en jouw eventuele medewerkers. Welke schrijfstijl past bij jou? Check het hieronder. Deze teksten gaan over én zijn geschreven in vier verschillende schrijfstijlen die Kade B Communicatie onderscheidt.
Schrijfstijlen
Kade B Communicatie heeft ervaring met het ombuigen van de meest complexe materie naar begrijpelijke en heldere informatie voor iedere betrokken doelgroep. Indien u wenst, hanteren we daarbij een zakelijk, formele schrijfstijl, zoals deze. Bij deze schrijfstijl is het gebruikelijk om de lezer met ‘u’ aan te spreken. Deze stijl impliceert overigens niet dat zinnen lang en complex zijn en vol onbegrijpelijke termen staan. Het gaat bij deze schrijfstijl vooral om het zakelijk overbrengen van correcte en heldere informatie.
Ik ben Kim de Booij, de schrijfster achter Kade B Communicatie. Ik voel me steeds opnieuw vereerd als mensen mij als tekstschrijver inschakelen om wat ik kan. Om mijn creativiteit, mijn prettige manier van schrijven en mijn flexibiliteit. Dat laat ik dan ook graag zien. Maar waar ik minstens zo trots op ben, is als mensen mij als tekstschrijver in willen schakelen om wie ik ben. Een aardig iemand, die leuk is in de omgang. Een betrokken partner, die altijd voor je klaarstaat. Een proactieve meedenker, die wil helpen het beste uit je bedrijf naar boven te halen. Gewoon een leuke meid, aan wie je de opdracht graag gunt. Hou je daar ook van? Dan past de schrijfstijl Dichtbij / Informeel waarschijnlijk goed bij je.
Waar zakelijke, formele teksten vroeger de boventoon voerden in brieven, e-mailings en websites, zie je nu steeds meer een informele stijl. Het zorgt ervoor dat je als bedrijf dichter bij je klanten komt te staan. Een zakelijke toon kan bij veel doelgroepen afstand scheppen, dus probeer je de doelgroep wat persoonlijker aan te spreken. Toch wil je wel laten zien dat je een professioneel bedrijf bent. Dat kan. De schrijfstijl Professioneel / Informeel past hier perfect bij. Het is bij deze schrijfstijl zowel mogelijk om de doelgroep aan te spreken met u/uw als met je/jouw.
Lekker, even alle remmen los! Gaan met die banaan en typen maar. Een geintje hier, een paar superlatieven daar, stoere quotes ertussen en klaar. Zie daar de Hip/Trendy schrijfstijl. Richt je je hiermee op de gemiddelde zeventiger, dan is succes natuurlijk niet bepaald gegarandeerd. Maar hé, dat snap je zelf ook nog wel. Hip/trendy moet naast bij je doelgroep ook bij jou en je bedrijf passen. Het zou een beetje raar zijn als je op social media hip en trendy loopt te wezen en je in je winkel of op je callcenter klanten stug met u blijft aanspreken. Wil je een goed voorbeeld van Hip/Trendy? Kijk eens naar CoolBlue. Op een leuke en klantvriendelijke manier zijn zij harstikke hip en trendy.
Welke schrijfstijl Kade B Communicatie ook voor je hanteert, de teksten blijven lekker leesbaar. Zinnen en alinea’s lopen logisch in elkaar over en zijn slim opgebouwd om de lezer te blijven boeien. Twijfel je nog welke stijl het beste bij jou, jouw doelgroep, jouw bedrijf/magazine/medewerkers past? Neem eens contact op. Ik help je graag de juiste keuze te maken.
Soort teksten Hallo SEO!