Hallo SEO!

Heb je al eens van SEO gehoord? Het staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Het zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt op internet. Iets waar veel bedrijven vandaag de dag mee bezig zijn. Kade B Communicatie heeft ervaring met het schrijven van SEO teksten. Neem gerust eens contact op voor meer uitleg en/of een offerte. Er eerst zelf wat meer over lezen? Check de info hieronder.

Meer info over SEO

Hoe vaak klik jij door naar de tweede pagina van Google? Waarschijnlijk zeer zelden tot nooit. Je wilt dus, als bedrijf met een website, graag op de eerste pagina van Google terechtkomen. SEO is daarbij van groot belang. Daarnaast heb je ook de concurrentie van adverteerders, die sowieso goed zijn voor de bovenste posities in de zoekresultaten. Daar doe je met SEO niks aan, daarvoor moet je echt betalen.
Wanneer iemand een zoekopdracht invult in Google, gaat de zoekmachine op zoek naar de meest relevante site bij deze zoekopdracht. Achter de schermen treedt een ingewikkeld algoritme in werking, dat rekening houdt met wel meer dan tweehonderd eigenschappen. Het algoritme selecteert de meest interessante site en zet deze bovenaan in de zoekresultaten. Met SEO probeer je met jouw site bij die ‘meest interessante sites’ te komen. (Let op: hier is wel wat meer voor nodig dan alleen slimme SEO-teksten op je website. Het is bijvoorbeeld ook belangrijk om actief te zijn op social media en vanuit daar naar je site verwijzen)
Zoals gezegd, het algoritme van Google houdt rekening met honderden eigenschappen van sites. Het is dan ook geen 1, 2, 3-tje om hier vat op te krijgen. Toch kun je met SEO een belangrijke stap zetten door het gebruik van de juiste zoekwoorden. Dat zijn de woorden waarvan je denkt of weet dat zoekers ze gebruiken. Denken Je kunt zelf al redelijk inschatten wat zoekers intypen als ze op zoek zijn naar de informatie die jij op jouw site biedt. Je krijgt er nog meer beeld bij als je dit zelf in Google intypt. Je krijgt dan suggesties voor soortgelijke zoekwoorden. Deze woorden kun je extra gaan gebruiken in de teksten op jouw website, zodat het algoritme ze kan oppikken en jouw site in de ogen van de zoekmachine interessanter wordt. Weten Hoe populair zoekwoorden zijn, hoe vaak ze gebruikt worden en hoeveel concurrenten deze zoekwoorden op hun site gebruiken, komt pas na uitgebreider SEO-onderzoek boven water. Wanneer een zoekwoord vaak gebruikt wordt, maar er veel (of heel grote) concurrenten zijn die hun site hierop ingericht hebben, heeft het niet altijd zin om dit zoekwoord zelf ook te gaan gebruiken. Ideaal zou zijn om zoekwoorden te vinden die veel gezocht worden, maar waar nog niet veel concurrenten mee aan de haal zijn gegaan. Daar liggen je grootste kansen. Je kunt proberen dit zelf uit te zoeken door middel van bijvoorbeeld de Keywordplanner van Google of de Keywordtool, maar ik raad je aan om, als je hier echt werk van wilt maken, er een specialist op te zetten. Ik kan je met zo’n specialist in contact brengen.
Onder ‘zoekwoorden’ worden niet zo zeer losse woorden verstaan. Veel zoekopdrachten in Google bestaan juist uit meerdere woorden. Zo zoekt iemand die een voetbalvereniging in Hulst wil vinden waarschijnlijk niet op ‘voetbalvereniging’, maar op ‘voetbalvereniging in Hulst’. Deze woordcombinatie wordt bij SEO als ‘zoekwoord’ gezien.
Een belangrijke plek waar zoekmachines naar kijken, is de URL van een site. Probeer het belangrijkste zoekwoord hierin te vermelden. In de url van deze site staat bijvoorbeeld www.kadebcommunicatie.nl/teksten/seo. Zorg er daarnaast voor dat je metatitel en metatekst (hetgeen je in Google als titel en begeleidende tekst ziet in de lijst met zoekresultaten) interessant en pakkend zijn. Het is je visitekaartje. Zorg dat de bezoeker op jouw site klikt!
Je kent ze wel, de korte vragen en antwoorden die Google bij jouw zoekfunctie laat zien onder 'Meer om te vragen'. Deze snort hij op uit verschillende sites waar de vragen letterlijk beantwoord worden. Werk dus ook met vraag en antwoord op jouw website. Wie weet pikt Google ze op.
Zoekmachines scannen je hele site, maar er zijn een paar plekken extra van belang. SEO is met name van belang:
- In de hoofdkop (H1) en subkoppen (H2)
- Aan het begin van de eerste zin van een alinea
- Niet alleen bovenaan, maar ook in het midden en onderaan de site
- In de bestandsnaam en alt-tekst van afbeeldingen
- In de hyperlinks
Nu al gebeurt het vaak dat mensen een volledige vraag intypen als zoekopdracht. Bijvoorbeeld ‘Waar vind ik een gezellige lunchroom in Goes?’. Maar zeker nu de spraakfunctie van mobieltjes steeds vaker gebruikt wordt, wordt verwacht dat het gebruik van volledige vragen als zoekopdracht gaat toenemen. Met SEO kun je hier rekening mee houden door deze vragen letterlijk terug te laten komen in je teksten.
Het algoritme is slimmer dan je denkt. Het herkent niet alleen de zoekwoorden, maar weet ook wat de synoniemen zijn. Sites die zowel de zoekwoorden als de synoniemen daarvan in hun teksten terug laten komen, zullen dus hoger scoren dan teksten met alleen de zoekwoorden.
Heel vroeger kwam je er nog wel mee weg, maar nu toch echt niet meer: een overkill aan een zoekwoord op je site. Het algoritme van zoekmachines en dus ook SEO is in de loop der jaren steeds slimmer geworden. Het gaat echt niet meer alleen om het zo vaak mogelijk terug laten komen van je zoekwoord. Sterker nog, dat wordt door Google doorzien en totaal niet gewaardeerd. Waar het om gaat, is relevant zijn. Echt waardevolle informatie delen met je doelgroep.
Je hebt weinig tijd, budget of zin om je met SEO bezig te houden, maar je komt me toch een geweldige tekst tegen! De site kwam bovenaan in Google, dus dat zit SEO-technisch wel goed, denk je. Gevalletje kopieer, plak, succes verzekerd. Helaas, zo werkt het niet. Behalve dat je het auteursrecht/copyright overtreedt, krijg je ook een tik op de vingers van Google. Die doorziet gekopieerde teksten en zal jouw site dus zeker niet interessanter gaan vinden.
Als er van een andere pagina/site naar jouw site wordt gelinkt, betekent dit dat jouw site waarschijnlijk interessant is. SEO is helaas niet zo simpel, dat ieder linkje veel waard is. Het algoritme houdt ook hierbij rekening met diverse eigenschappen.
- Van welke site komt de link? Een backlink van een populaire, relevante site is meer waard dan een backlink van een weinig bezochte, minder relevante site.
- Wordt de link regelmatig gebruikt? Wanneer een link regelmatig wordt aangeklikt, is deze meer waard dan een nauwelijks gebruikte link.
Tip: Maak in je eigen social media berichten gebruik van links naar je website. Hoe vaker deze aangeklikt worden, hoe interessanter het algoritme jouw site vindt.
Een veelgemaakte fout is het gebruik van eenzelfde zoekwoord op een hele website. Zoekmachines zoeken echter niet hele websites af, ze zoeken per pagina. SEO richt zich dus op iedere aparte pagina van een website op een uniek zoekwoord.
Per pagina is het raadzaam om het aantal zoekwoorden te beperken tot één of twee. Probeer je SEO toe te passen op meer zoekwoorden in één pagina, dan sla je de plank hoogstwaarschijnlijk mis.
Op internet zijn we gewend aan korte tekstjes. We willen snel een antwoord of informatie kunnen vinden. SEO-technisch is het echter beter om je tekst minimaal 300 woorden lang te laten zijn en bij voorkeur zelfs nog veel langer. Je bevindt je dus in een spagaat. Deze kun je oplossen met uitklapveldjes, zoals op deze site. Ook het plaatsen van aparte blogs met de juiste zoekwoorden erin, kan helpen. Of je zet de belangrijkste, korte, info bovenaan en laat deze onderaan je pagina verder doorlopen met meer achtergrondinfo.
We hebben het steeds over het toepassen van SEO, zodat je interessant gevonden wordt door zoekmachines. Maar verlies één ding vooral niet uit het oog: je schrijft de SEO-teksten voor je bezoekers! Zij moeten op jouw site vinden wat ze zoeken. En snel ook, want binnen twee seconden beslist een bezoeker vaak al of hij op je site blijft, of weg klikt. Zorg voor overzicht en elimineer keuzestress.
Wanneer je een Wordpress website hebt en zelf je website beheert, is de plug-in Yoast SEO erg handig om te gebruiken. Die geeft aan in hoeverre je op de goede weg bent. Je kunt ook per pagina op je site een gratis SEO-rapport opvragen via SeoSiteCheckup.com. Behalve een hoop technische gegevens, krijg je inzichtelijk welke zoekwoorden op jouw site het beste gevonden worden.

Schrijfstijlen      Soort teksten